Οι σχέσεις φοιτητή και καθηγητή, οι οποίες ορισμένες φορές επηρεάζονται από τις προσωπικές έριδες και λόγω της εμπλοκής των φοιτητών στα όργανα διοίκησης, καταλαμβάνουν σημαντικό ποσοστό των υποθέσεων που έχει χειριστεί μέχρι σήμερα ο Συνήγορος του Φοιτητή στο ΑΠΘ
Οι πελατειακές σχέσεις που αναπτύχθηκαν στην πανεπιστημιακή κοινότητα τα τελευταία χρόνια είναι ένα φαινόμενο γνωστό και έχει καταγγελθεί πολλάκις. Αν και όλοι αρνούνται ότι… γνωρίζουν, είναι σχεδόν σίγουρο ότι τουλάχιστον μία φορά έχουν υπάρξει μάρτυρες μιας τέτοιας συναλλαγής.Η διαμάχη αυτή μεταφέρεται φυσικά και στο καθαρά ακαδημαϊκό κομμάτι με την επιβολή των αντίστοιχων τιμωριών ή τα γνωστά βαθμολογικά «δωράκια». Οι φοιτητές απευθύνθηκαν στο Συνήγορό τους φυσικά για τις τιμωρίες.
Σύμφωνα με το δικηγόρο και υπεύθυνο του γραφείου, που έχει συσταθεί εδώ και πέντε χρόνια στο ΑΠΘ, Δημήτρη Καραγιάννη αυτές οι υποθέσεις αφορούν το 20% των καταγγελιών. «Οι φοιτητές θεωρούν ότι τους τιμωρούν, γιατί οι εκπρόσωποι της παράταξής τους δεν ψήφισαν τον ευνοούμενο του καθηγητή, για να προβιβαστεί, ή δεν στήριξαν τον τάδε διευθυντή τομέα», σημείωσε ο κ. Καραγιάννης. Εξάλλου κατά την τέως υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου ένα από τα ατού του νέου νόμου-πλαισίου είναι ότι βάζει φραγμό σε αυτού του είδους τις πελατειακές σχέσεις, αφού οι φοιτητές δεν εμπλέκονται στις εκλογικές διαδικασίες.
Της Φιλομήλας Δημολαΐδου dfilomila@hotmail.com |
Οι μισές από τις υποθέσεις που χειρίστηκαν τα μέλη του γραφείου σχετίζονται πάλι με τις σχέσεις φοιτητή-καθηγητή, αλλά αυτή τη φορά αφορούν τις χαμηλές βαθμολογίες στις εξετάσεις. «Κάποιοι θεωρούν ότι βαθμολογήθηκαν χαμηλά σε ένα μάθημα, ενώ δεν θα έπρεπε. Η διοικητική κρίση όμως δεν ελέγχεται σύμφωνα με την πάγια νομολογία. Υπάρχει εν ολίγοις νομοθετικό κενό και τα θέματα αυτά δεν ρυθμίζονται. Έτσι ο καθηγητής παραμένει ισχυρός και ο φοιτητής όμηρος της κατάστασης. Βέβαια οι καθηγητές έχουν απαντήσεις για όλα αυτά που τους προσάπτουν», ανέφερε ο δικηγόρος, προσθέτοντας πως νόμος του ’90 προβλέπει διαδικασία επανεξέτασης φοιτητή από τριμελή επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν εκτός από το συγκεκριμένο καθηγητή και άλλοι δύο ομοειδούς αντικειμένου. Όπως σχολιάζει όμως, αυτό στην πράξη δεν γίνεται ποτέ, γιατί πρέπει να έρθουν καθηγητές από άλλα πανεπιστήμια.
Οι υπόλοιπες υποθέσεις με τις οποίες ασχολήθηκε το γραφείο του Συνηγόρου αφορούν τη γνωστή γραφειοκρατία της διοίκησης, π.χ. γραμματείες. Αυτές βέβαια συνήθως επιλύονται έπειτα από παρέμβαση.
Ο Συνήγορος δέχεται επισκέψεις και από φοιτητές που αντιμετωπίζουν προβλήματα σε άλλες πτυχές της καθημερινότητάς τους, όπως ενοίκια και αγορές, για τις οποίες τους δίνει νομικές συμβουλές.
81 γραπτές αναφορές, 350 τηλεφωνικές κλήσεις και 200 επισκέψεις το έτος 2010-2011
Κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2010-2011 υποβλήθηκαν στο Συνήγορο του Φοιτητή 81 αναφορές, από τις οποίες 62 επιλύθηκαν, πέντε έμειναν στο συρτάρι και δεκατέσσερις αποσύρθηκαν οικειοθελώς. Παράλληλα υπολογίζεται ότι η υπηρεσία απάντησε σε περίπου 350 τηλεφωνικές κλήσεις και δέχτηκε την επίσκεψη 200 φοιτητών. Ο ρόλος του Συνηγόρου είναι καθαρά διαμεσολαβητικός. Δεν μεσιτεύει υποθέσεις και δεν τις παραπέμπει στα δικαστήρια ούτε γνωμοδοτεί. Αυτό αναλαμβάνει να το κάνει ο κάθε φοιτητής μόνος του, εάν το επιθυμεί. Το γραφείο Συνηγόρου του Φοιτητή συστεγάζεται με την υγειονομική υπηρεσία του ΑΠΘ στο κτίριο της Κάτω Φοιτητικής Λέσχης. Το τηλέφωνο στο οποίο μπορεί κάποιος να απευθυνθεί είναι 2310 991361 και λειτουργεί καθημερινά από τις 8 π.μ. μέχρι τις 2 μ.μ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Τέσσερις μήνες παράταση για την αξιολόγηση
Παρά την παράταση τεσσάρων μηνών, προκειμένου να υπάρξει η σχετική διαβούλευση, που έδωσε ο υπουργός Παιδείας Γιώργος Μπαμπινιώτης στους εκπαιδευτικούς για την αξιολόγηση, η ΟΛΜΕ διαμαρτύρεται. Μάλιστα μετά το Πάσχα καλεί τους συλλόγους να προχωρήσουν σε γενικές συνελεύσεις, για να προγραμματίσουν κινητοποιήσεις, καθώς, όπως υποστηρίζει, υπάρχουν φόβοι για απολύσεις.
Βάσει προηγούμενης διάταξης το σχετικό προεδρικό διάταγμα έπρεπε να εκδοθεί μέχρι την 4η Μαΐου. Ωστόσο, όπως αναφέρει ο κ. Μπαμπινιώτης, τα χαρακτηριστικά της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι ιδιαίτερα και δεν προσιδιάζουν με αυτά των υπόλοιπων υπαλλήλων του δημόσιου τομέα. Ως εκ τούτου ο υπουργός ζήτησε και έλαβε τετράμηνη παράταση, ώστε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες έκδοσης του σχετικού ΠΔ. Κατά συνέπεια σε τροπολογία που περιλαμβάνεται σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης αναφέρεται ότι το ΠΔ με το οποίο θα καθορίζονται τα όργανα, η διαδικασία και τα κριτήρια της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και η βαρύτητα των επιμέρους κριτηρίων για την προαγωγική εξέλιξη και την αξιολόγηση της θητείας σε θέσεις ευθύνης εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τεσσάρων μηνών από τη δημοσίευση του νόμου.