Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα παρατράγουδα της ΑΕΠΙ...με τη σύλληψη στη γιορτή της πόλης του Κιάτου!

Αντί προλόγου...
• Πνευματική ιδιοκτησία: ένα λάθος επίθετο για ένα λάθος ουσιαστικό.
Harlan Cleveland ( 1918-2008 , Αμερικανός πολιτικός & συγγραφέας)

Αφορμή για αυτή την ανάρτηση μας έδωσαν τα παρατράγουδα με τη σύλληψη (;)(σύμφωνα με το ρεπορτάζ ) ιδιοκτήτριας καταστήματος,στο κοσμοπολίτικο Κιάτο,την ημέρα που γιόρταζε η πολιούχος της πόλης, Μεταμόρφωση του Σωτήρος!
Η "σύλληψη" έγινε από τα αστυνομικά όργανα για τα περίφημα τέλη είσπραξης της γνωστής ανώνυμης εταιρείας ΑΕΠΙ στο όνομα λέει... των πνευματικών δικαιωμάτων!
Η ΑΕΠΙ είναι μια ανώνυμη εταιρία η οποία συστάθηκε βάσει του νόμου 2121/1993 ο οποίος ψηφίστηκε μέσα σε μία νύχτα επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη.Παρόλο που ο νόμος είναι σαφής σε πολλά σημεία, η ΑΕΠΙ παρανομεί ,αλλά κατά πως φαίνεται στο Κιάτο δεν υπάρχει μέχρι στιγμής κανένας που να τους έχει κυνηγήσει...
Κάπως έτσι η Ανώνυμη Εταιρεία Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ) είναι η μόνη επιχείρηση (ή, έστω, μία από τις λίγες) που πηγαίνει καλά σ' αυτό τον τόπο...
                                             Η ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ της ΑΕΠΙ:
Η ΑΕΠΙ είναι μια ιδιωτική ΑΕ που έχει εγγεγραμμένα μέλη της κάποιους μουσικούς, τραγουδιστές, ή δισκογραφικές. 
ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΟΛΟΥΣ.!! Αυτοί λοιπόν μέσω των αετονύχηδων της ΑΕΠΙ ζητάνε δικαιώματα εκ μέρους ΟΛΟΥ του μουσικού.. σύμπαντος!Επίσης επειδή και οι ίδιοι γνωρίζουν ότι δεν κατέχουν σε καμία περίπτωση όλο τον όγκο της μουσικής (μάλλον το αντίθετο συμβαίνει), δεν έχουν ανακοινώσει ΠΟΤΕ (!) την λίστα των μελών τους, ώστε να έχεις το δικαίωμα να μην παίξεις τα τραγούδια τους αν δεν επιθυμείς να τους πληρώνεις καθώς επίσης να δεις αν ούτος η άλλως δεν τους παίζεις...


Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ ισχυρίζονται ότι υπάρχει ολόκληρη φάμπρικα στις πλάτες των καλλιτεχνών και της μουσικής και στα πλαίσια αυτής της «παρέας» κάνει παιχνίδι και η ΑΕΠΙ, με τα στραβά μάτια του κράτους και την αρωγή κρατικών υπηρεσιών...

Τα ίδια πάνω - κάτω έχει καταγγείλει και μια από τις πιο σημαντικές παρουσίες στο χώρο των ελληνικών Γραμμάτων ,η σύντροφος του Βασίλη Ρώτα,Βούλα Δαμιανάκου.
Διαβάστε την αντίδραση της κ. Δαμιανάκου «Γνωρίζω ότι δεν θα πεθάνω ελεύθερη. Αλλά άλλο είναι να πεθαίνει κανείς ως αγωνιστής της Ελευθερίας κι άλλο ως εθελόδουλος».
Αποκαλυπτική είναι και η δήλωση του Μίκη Θεοδωράκη (στο βιβλίο του Κώστα Τσαρούχα «Τα σκάνδαλα», σελ. 167, εκδ. «Ευκλείδης», 1979): «Αλλά υπάρχει και η ΑΕΠΙ. Τι να πω γι' αυτήν; Αρκεί να αναφέρω ότι τον Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο του 1974, τότε που κατά γενική ομολογία όλα τα καταστήματα έπαιζαν τραγούδια μου, πήρα από "εκτελεστικά" δραχμές 0 (μηδέν)! Υπολογίζω ότι από τον καιρό που υπάρχω σαν συνθέτης η ΑΕΠΙ μου κλέβει 100.000 με 200.000 δραχμές το μήνα». 
Και ο Μάνος Χατζιδάκις: «Είναι ευχής έργον να διαλυθεί πλέον η ΑΕΠΙ και να τεθεί σε άλλη βάση το θέμα της πνευματικής ιδιοκτησίας. Αυτοί οι άνθρωποι είχαν προ πολλού δείξει το ποιόν τους».
                                               Τι είναι τα πνευματικά δικαιώματα;
Πνευματικό δικαίωμα είναι το δικαίωμα που αποκτά κάποιος πάνω σε ένα πρωτότυπο πνευματικό δημιούργημα π.χ. μουσική, ποίημα, συγγραφικό έργο, σχέδιο, θεατρικό έργο, οπτικοακουστικό έργο, εικαστικό έργο είτε είναι γραπτό είτε προφορικό είτε αφορά την τέχνη είτε την επιστήμη.
Η πνευματική ιδιοκτησία πάνω σε ένα πνευματικό έργο, σύμφωνα με το νόμο, διαρκεί 70 χρόνια μετά το θάνατο του δημιουργού του.
Μετά την παρέλευση των 70 ετών το έργο αυτό καθίσταται «κοινό κτήμα», π.χ. τα παραδοσιακά τραγούδια, οι κλασικές συνθέσεις κ.λ.π.
* Υπογραμμίζεται πως σε καμιά περίπτωση η αναπαραγωγή παραδοσιακών τραγουδιών δεν αποτελεί διασκευή που να προστατεύεται με πνευματικά δικαιώματα.
Πρόσφατα ο Ο.Π.Ι (Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας), ο οποίος είναι ιεραρχικά ΑΝΩΤΕΡΟΣ από την ΑΕΠΙ την ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ και την GEA, εξέδωσε μια γνωμοδότηση η οποία επιτρέπει ΝΟΜΙΜΑ στις επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν μουσική ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ οι οποίοι δεν ανήκουν σε κανέναν από τους παραπάνω τρεις οργανισμούς.
Από το 2013 οι συνθέσεις των Σκαρβέλη και Τούντα είναι πλέον ελεύθερες από τα δικαιώματα που εισπράττει η ΑΕΠΙ καθόσον συμπληρώθηκαν 70 χρόνια από τον θάνατό τους,ενώ φέτος (2014) ανοίγουν επίσης Παπάζογλου,Μπέζος,Κάβουρας(οι συνθέσεις του).
Επίσης ελεύθερα είναι τα παραδοσιακά μέχρι το '30 και ειδικά από την δισκογραφία της Σμύρνης και της Πόλης που εκεί συναντάμε μελωδίες από κλασικούς συνθέτες της Ευρώπης που έχουν Ελληνικό στίχο...

Πως όμως μπορεί να προστατευτεί κάποιος από τους επίδοξους «δημιουργούς» και τις ποικιλώνυμες εταιρείες προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων; 
ΜΙΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟ που εξέδωσε ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) φέρνει τα πάνω κάτω στα πνευματικά-συγγενικά δικαιώματα που υποχρεούνται να καταβάλλουν επιχειρηματίες από το χώρο της εστίασης και της ψυχαγωγίας
Ο ΟΠΙ, ο οποίος υπάγεται στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, αναφέρει ότι οι επιχειρηματίες όταν είναι να λάβουν από την εκάστοτε δημοτική αρχή τη λεγόμενη «άδεια μουσικής», μπορούν να κάνουν μία υπεύθυνη δήλωση που να λέει ότι η μουσική που χρησιμοποιούν δεν ανήκει σε καλλιτέχνες που έχουν εκχωρήσει τα δικαιώματά τους σε κάποιον από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, όπως είναι η γνωστή σε όλους ΑΕΠΙ.
                             Υπάρχει πλέον και πλούσια νομολογία...
Φραγμό στην αυθαίρετη οικειοποίηση της μουσικής παράδοσης από τους αυτοαποκαλούμενους «δημιουργούς» και εταιρείες προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων έβαλε και η απόφαση του τριμελούς πλημμελειοδικείου Κοζάνης, που έκρινε ότι οι εκφράσεις της λαϊκής παράδοσης δεν μπορεί να χαρακτηρίζονται πρωτότυπα πνευματικά δημιουργήματα συγκεκριμένων δημιουργών και να αποτελούν αντικείμενο περιουσιακών δικαιωμάτων. Τα παραδοσιακά τραγούδια (στίχοι και μελωδίες) αποτελούν δημιουργήματα ανώνυμων λαϊκών καλλιτεχνών και ανήκουν ως πνευματική κληρονομιά στο σύνολο του λαού.
* Με το σκεπτικό αυτό το δικαστήριο αθώωσε λαϊκό παραδοσιακό Πόντιο καλλιτέχνη, που μηνύθηκε από εταιρεία προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων γιατί τραγουδούσε σε κέντρο διασκεδάσεως παραδοσιακά τραγούδια του Πόντου (π.χ. Αητέντς επαραπέτανεν), χωρίς την άδεια των φερομένων ως δημιουργών τους.
           Προς κατάργηση το κυνηγητό της ΑΕΠΙ για τα μουσικά δικαιώματα;
Τον Φεβρουάριο που μας πέρασε διαβάσαμε στις εφημερίδες για μεγάλες αλλαγές που έρχονται. 
                        Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Φεβρουάριου 2014:
Σημαντική αλλαγή που ετοιμάζεται είναι η αποποινικοποίηση της διαδικασίας είσπραξης. Αυτό σημαίνει πως εάν κάποιος καταστηματάρχης δεν πληρώσει, τότε δεν θα σύρεται στα δικαστήρια όπως συμβαίνει ακόμα και σήμερα.
Οι σημαντικότερες αλλαγές που επέρχονται με την τροπολογία είναι οι ακόλουθες:
Κατάργηση της Ποινικής Προστασίας των Πνευματικών Δικαιωμάτων Περιορισμός και αποδυνάμωση του ηθικού δικαιώματος του δημιουργού πάνω στο έργο του.
Υποχρεωτική σύσταση ενιαίου φορέα για την είσπραξη των δικαιωμάτων του άρθρου 18 Ν. 2121 για το ιδιωτικό αντίγραφο, ο οποίος φορέας δεν θα έχει δικαίωμα δικαστικής διεκδίκησης των δικαιωμάτων, από δυστροπούντες υπόχρεους χρήστες.
Σύσταση κρατικής Επιτροπής Τιμολόγησης των Δικαιωμάτων, η οποία θα καθορίζει κυριαρχικά και κατά το δοκούν, το ύψος των δικαιωμάτων που δικαιούνται οι δημιουργοί και οι υπόλοιποι δικαιούχοι για κάθε χρήση.
Πρόβλεψη για εξαιρέσεις εδαφικών περιοχών, ή περιορισμοί και στο ύψος των δικαιωμάτων αλλά και στις κατηγορίες χρηστών που θα υποχρεούνται στην καταβολή δικαιωμάτων.
Μείωση του χρόνου της νόμιμης παραγραφής των απαιτήσεων για δικαιώματα από ιδιωτική αντιγραφή στα 3 χρόνια.